2.1 PUSAT SUMBER SEKOLAH
2.1.1 DEFINISI PUSAT
SUMBER SEKOLAH
Pusat Sumber Sekolah
adalah pengembangan dari Perpustakaan sekolah sebagai tempat untuk koleksi
bahan cetak. Pusat Sumber memberi tafsiran kepada peranannya yang lebih luas
dengan pelbagail bahan secara keseluruhannya.
Pusat Sumber Sekolah
adalah sebuah tempat yang menyediakan kemudahan serta koleksi bahan pengajaran
dan pembelajaran yang diurus secara sistematik.
Pusat Sumber
menyediakan maklumat, perkhidmatan dan peluang bagi memperkukuhkan pengajartan
dan pembelajaran untuk penguasaan kemahiran asas serta kemahiran maklumat
pendidikan
Ke arah pembentukan
masyakarat berbudaya
ilmu, gembar membaca dan berkemahiran belajar sepanjang hayat
Pusat Sumber Sekolah
adalah
Suatu
Tempat
Merupakan satu suasana pembelajaran
yang selesa bukan sekadar tambahan kepada bilik darjah.
Koleksi
Pusat penerolehan sumber dan
maklumat yang diperlukan untuk pembelajaran.
Perkhidmatan
Memberi kemudahan mendapat dan
mengamalkan kemahiran-kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran.
Agen
Perubahan
Bergerak ke arah pengembangan
potensi dan minat individu serta kerjasama berkumpulan.
2.1.3 FUNGSI PUSAT SUMBER
SEKOLAH
Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan
untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum.
Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang
boleh digunakan secara individu atau kumpulan dalam proses pembelajaran.
Merupakan tempat bahan pengajaran – pembelajaran
dapat dipilih dan dinilai untuk kegunaan dalam kelas atau di rumah.
Menjadi pusat perhubungan di antara sekolah
dengan agensi maklumat lain bagi tujuan perolehan atau pinjaman bahan yang
diperlukan.
Memberi panduan mencari, mengguna, menghasil dan
mempersembahkan maklumat selaras dengan keperluan kurikulum.
Menggalakkan dan mempromosikan aktiviti membaca
dan kemahiran maklumat.
Menyediakan peluang pelajar mengembangkan
kemahiran pembelajaran kendiri.
Menyediakan kemudahan untuk menyokong aktiviti pembelajaran.
Membuat peracangan supaya koleksi bahan dan
alatan selaras dengan keperluan semasa dan perkembangan terkini dalam bidang
pendidikan dan teknologi.
Menyediakan alatan reprografi dan rakam salin
serta memberi perkhidmatannya bagi memudahkan proses pembelajaran.
2.1.4 CIRI-CIRI PUSAT SUMBER
YANG BERKESAN
Lokasi di tengah-tengah kawasan sekolah agar
mudah dan cepat dikunjungi, tidak terpisah dari mana-mana bahagian sekolah.
Masyarakat sekolah tahu dan mengenali staf yang
menguruskan pusat sumber.
Terdapat pelbagai aktiviti galakkan penggunaan
pusat sumber dijalankan sepanjang tahun.
Masyarakat sekolah merasa senang dan sedia ke
pusat sumber untuk mendapat bahan, alatan dan maklumat.
Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini
dan menarik.
Perkhidmatan dan koleksi PSS digunakan
sepenuhnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Masyarakat sekolah memahami peranan PSS sebagai
satu khidmat Bantu kurikulum.
2.2 SEJARAH PENUBUHAN PUSAT
SUMBER
SEKOLAH KEBANGSAAN PUCHONG UTAMA
(2)
Pusat Sumber Sekolah
Kebangsaan Puchong Utama ( 2 ) telah ditubuhkan pada hari Isnin
bersamaan dengan 03 Januari 2001 dan telah disempurnakan perasmiannya oleh Guru
Besar yang pertama iaitu Hajjah Zahara
binti Mohd Ali.
Pusat
Sumber SKPU( 2 ) ini terletak di tingkat 1, bangunan Blok Bestari ( B ). Pusat
Sumber ini terdiri daripada :
Bilik Perpustakaan
Bilik Alat Pandang Dengar/Tayangan.
Bilik Kerja Staf
Bilik Bahan Bantu Mengajar
Bilik Rakaman
Sehingga
kini, terdapat lebih 5000 koleksi buku yang terdiri daripada Buku Fiksyen, Buku
Bukan Fiksyen, Buku Rujukan dan Buku Red
Spot. Pada tahun 2004, PSS telah menyediakan Majalah, Jurnal dan Surat
Khabar sebagai rujukan warga sekolah ini.
Selain itu,
PSS juga telah menyediakan Bahan Bukan Buku iaitu VCD, DVD dan sebagainya
kepada warga sekolah ini. Sehingga kini, koleksi bahan bukan buku telah
mencecah lebih 800 unit. Bukan itu sahaja, PSS juga telah menggunakan satu
program pusat sumber yang dikenali sebagai PUSTAKA untuk memberi kemudahan
kepada jawatankuasa Pusat Sumber untuk mengendalikan Pusat Sumber dengan baik
dan cekap. Penggunaan program PUSTAKA
membolehkan pihak pusat sumber menyediakan pelbagai perkhidmatan kepada warga
sekolah seperti Perkhidmatan Pinjaman, Perkhidmatan Rujukan, Perkhidmatan Sudut
Surat Khabar, Perkhidmatan Internet dan Perkhidmatan Katalog Atas Talian
[OPAC].
Penyelaras
Pusat Sumber Pusat Sumber Sekolah ini yang pertama ialah Puan Rozilah binti Abd
Rahman. Beliau telah dipertanggungjawabkan oleh pihak sekolah untuk menerajui
pembukaan Pusat Sumber Sekolah ini mulai 15 September 2001. Pada 01 Januari 2004,
Puan Rohayah binti Ismail telah
menanggung tugas Puan Rozilah yang telah memohon cuti separuh gaji bagi menjaga
anaknya yang sakit tenat di HUKM selama 11 bulan dan akhirnya tugas beliau
telah digantikan sepenuhnya oleh Puan Rohayah binti Ismail pada tahun 2005 dan
2006. Puan Rohayah telah mengikuti krusus Program PUSTAKA bagi memproses bahan
buku sepenuhnya dengan system automasi bagi menggantikan system manual sebelum
ini. Kemudian pada tahun 2007 hingga 2008 tugas telah diambil alih oleh Puan Roslinda binti Mohd Noor sebagai
Penyelaras Pusat Sumber. Pada tahun 2009 sehingga kini Puan Rozilah binti Abdul
Rahman sekali lagi diberi tugas sebagai Penyelaras Pusat Sumber bagi menggantikan Puan Roslinda yang
berpindah ke Johor Bahru.
TAHUN
|
NAMA PENYELARAS
PUSAT SUMBER
|
BILANGAN
PUSTAKAWAN
|
CATATAN
|
2001
|
Puan Rozilah binti Abd Rahman ( opsyen Peng. Melayu )
|
25 orang
|
Tahun 4
|
2002
|
Puan Rozilah binti Abd Rahman
|
34 orang
|
Tahun 4,5
|
2003
|
Puan Rozilah binti Abd Rahman
|
45 orang
|
Tahun 4,5,6
|
2004
|
Puan Rozilah binti Abd Rahman(sehingga Julai 2004 )
Puan Rohayah binti Ismail(daripada Ogos 2004 )
|
45 orang
|
Tahun 4,5,6
|
2005
|
Puan Rohayah binti Ismail ( opsyen Matematik )
|
45 orang
|
Tahun 4,5,6
|
2006
|
Puan Rohayah binti
Ismail
|
45 orang
|
Tahun 4,5,6
|
2007
|
Puan Roslinda binti Mohd Nor ( opsyen Agama Islam)
|
50 orang
|
Tahun 3,4,5,6
|
2008
|
Puan Roslinda binti Mohd Nor
|
56 orang
|
Tahun 3,4,5,6
|
2009
|
Puan Rozilah binti Abd Rahman
|
64 orang
|
Tahun 2,3,4,6
|
2010
|
Puan Rozilah binti Abd Rahman
|
66 orang
|
Tahun 2,3,4,5,6
|
2011
|
Puan Rozilah binti Abd Rahman
|
84 orang
|
Tahun 2,3,4,5,6
|
Sehingga kini, bilangan Pengawas
Pusat Sumber telah bertambah dari semasa ke semasa mengikut keperluan dan
kerana pertambahan murid di sekolah ini.
2.4 MISI PUSAT SUMBER SEKOLAH
Misi Pusat Sumber
Sekolah ini adalah sejajar dengan penyataan misi sekolah iaitu
Menyediakan bahan bacaan yang mencukupi sebagai
sumber rujukan kepada warga sekolah bagi tujuan perkembangan ilmu pengetahuan.
Memberikan perhidmatan yang terbaik dan layanan
yang mesra kepada pengunjung dan pengguna Pusat Sumber Sekolah.
Menyediakan prasarana, kemudahan pendidikan dan
persekitaran yang ceria dan kondusif untuk pengajaran dan pembelajaran.
Melahirkan pasukan Pengawas Pusat Sumber yang
berketerampilan, cekap dan berhemah tinggi dalam membantuk pengurusan Pusat
Sumber Sekolah
2.5 PIAGAM PUSAT SUMBER
SEKOLAH
Berusaha memberi layanan efektif kepada pelanggan yang datang ke Pusat Sumber
Sekolah.
Berusaha menjalankan kegiatan-kegiatan yang
memberi faedah kepada para pelajar, guru-guru dan staf SK Puchong Utama (2).
Merancang dan melaksanakan aktiviti-aktiviti
untuk meningkatkan pengguna Pusat Sumber Sekolah.
Memberi khidmat nasihat, bimbingan dan galakan
pelanggan apabila diperlukan.
2.6 MATLAMAT PUSAT SUMBER
SEKOLAH
Matlamat bermaksud tujuan mencapai suatu perubahan dalam
jangka masa yang panjang yang tidak mungkin pula dapat dicapai dengan segera
atau dalam jangka masa yang begitu singkat. Perubahan yang dimaksudkan pula
ialah perubahan kepada segala aspek dari segi fizikal dan tingkah laku yang
perlu dicapai oleh organisasi Pusat Sumber Sekolah.
Lima Matlamat Pusat
Sumber ialah :
Mempertingkatkan mutu pendidikan ke arah
pencapaian yang lebih cemerlang dari segi keilmuan, tingkah laku, sikap dan
peranan positif.
Membantu pembentukan profesion perguruan yang
berilmu, berwawasan, dinamis, kreatif, inovatif dan berdisiplin bagi membina
sahsiah guru-guru yang lebih sempurna supaya mereka dapat memainkan peranannya
sebagai ejen perubahan yang lebih berkesan dalam pembangunan Negara, bangsa dan
agama.
Membentuk golongan pelajar yang berilmu,
berkepimpinan, dinamis, kreatif dan berdisiplin seiring dengan pembentukan
sahsiah supaya mereka dapat memainkan peranan yang positif apabila tamat
persekolahan.
Merapatkan jurang perbezaan dari segi kemudahan
– kemudahan pendidikan antara sekolah ini dengan sekolah yang lebih maju
prasarana pendidikannya.
Menjadikan Pusat Sumber Sekolah sebagai
organisasi ilmu terpenting di sekolah dan menawarkan pelbagai jenis
perkhidmatan.
2.7 OBJEKTIF PUSAT SUMBER
SEKOLAH
Obektif bermaksud tujuan mencapai sesuatu perubahan yang
dapat dilihat dalam jangka masa pendek. Perubahan itu meliputi segala aspek
fizikal dan tingkah laku.
Objektif Pusat Sumber
Sekolah ialah :
Meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran
melalui usaha menyedarkan guru dan pelajar tentang peranan mereka yang harus
dilaksanakan secara kolektif dan berterusan.
Mengurangkan penggunaan buku teks dalam
pengajaran dan pembelajaran melalui penghasilan dan penggunaan pelbagai media
dan teknologi dalam pendidikan.
Menyediakan kemudahan dan perkhidmatan yang
praktikal dan mencukupi bagi memenuhi keperluan guru dan para pelajar yang
semakin bertambah.
Memupuk kemahiran menggunakan koleksi bahan di
Pusat Sumber Sekolah dengan berkesan di kalangan guru dan pelajar.
Memupuk budaya ilmu, tabiat gemar membaca dan
belajar sepanjang hayat di kalangan guru dan pelajar.
Memupuk dan mengembangkan bakat dan kebolehan,
kreativiti guru dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.